Säkra meddelanden

För att kunna skicka digitala meddelanden med känslig information till dig som medborgare, använder kommunen systemet Säkra meddelanden.

Genom Säkra meddelanden kan kommunen skicka digitala meddelanden till dig på ett säkert och lagenligt sätt. För att kunna logga in och läsa dina säkra meddelanden behöver du en e-legitimation i form av BankID, Mobilt BankID eller Freja eID.

Du kan läsa dina säkra meddelanden via din dator, läsplatta eller mobil.

Så här går det till:

Om du får ett säkert meddelande ska du först ha fått information om detta av din kontakt på kommunen. Om du är osäker på om meddelandet verkligen är skickat av Upplands Väsby kommun kan du höra av dig till din kontaktperson eller handläggare i kommunen. Om du inte vet hur kan nå rätt person eller har frågor kan du kontakta kommunens kontaktcenter Väsby Direkt.

Kontakta Väsby Direkt Länk till annan webbplats.

  1. När kommunen skickat ett säkert meddelande till dig får du en avisering via e-post om att du har ett meddelande att hämta.
  2. I e-postmeddelandet finns en länk till ditt säkra meddelande. För att läsa ditt meddelande klickar du på länken och kommer då till en sida där du ombeds logga in med e-legitimation.
  3. Nu kan du läsa och besvara meddelandet.

Raderas efter 30 dagar

Meddelanden i Säkra meddelanden raderas efter 30 dagar, men du har möjlighet att spara meddelandet på din enhet.

E-legitimation

För att kunna ta emot ett säkert meddelande behöver du en e-postadress och en e-legitimation (Du kan använda BankID, Mobilt BankID eller Freja eID). Har du inte en e-legitimation finns det några olika sätt att få en. Mer information om e-legitimation finns hos DIGG, Myndigheten för digital förvaltning.

Skaffa e-legitimation – DiGG (Myndigheten för digital förvaltning) Länk till annan webbplats.

Behandling av personuppgifter

Information om personuppgiftsbehandling

Frågor och kontakt

Vid frågor kan du kontakta kommunens kontaktcenter Väsby Direkt.

Senast uppdaterad: 9 maj 2025